رد شدن به محتوای اصلی

ارد بزرگ می گوید : سرزمینی که جوانانش دارای افکاری صوفیانه هستند ، بزودی بردگی را نیز تجربه میکنند

ارد بزرگ می گوید : سرزمینی که جوانانش دارای افکاری صوفیانه هستند ، بزودی بردگی را نیز تجربه میکنند


چه گفت آن سخنگوی آزاده مرد / که آزاد را، کاهلی بنده کرد (فردوسی پاکزاد)
در آیین ایرانیان، ستایش شده است کاشتن درختان و آباد کردن زمین، بیوگانی، رنج کشیدن در کار و هرگونه تلاشی در زیستن زمینی، تا آنجا که زرتشت با آیین مینویی برخیِ گاو به دست میترا میستیهد، و آدمیان را به باور نداشتن اندیشه های صوفیانه پند میدهد. او ستاینده زمین است و با خواردارندگان آن میانه ای ندارد. خواه کرپن ها و کویها باشند خواه گئوتم [بودا]. در کتاب "مینوی خرد" برترین زمین آنجا شناسانده میشود که مردی بر روی آن به کشت میپردازد و بدترین زمین، جاییست که بی کشت و رنج بماند. ایرانیان نژاده با زاریستن و آه و نیازورزی سوی ایزد هیچ میانه ای ندارند. آنان، نان، از بازوی خویش میخورند، و سر به گریبان "در بحر مکاشفت مستغرق نمیشوند"، شاید روزیشان از "ملکوت" برسد.
بکارند و ورزند و خود بدروند/ به گاه خورش، سرزنش نشنوند تن آزاد و آباد، گیتی بدوی/ برآسوده از داور و گفتگوی ز فرمان؛ تن آزاده و خورده نوش/ وز آواز پیغاره، آسوده گوش (گزارش فردوسی از کشتورزان)
کاهلی و سستی در آنان راهی ندارد، هرزه درایی نیز نمیکنند، چرا که میدانند هر کشت، چه میوه ای به بار می آورد و هر تخشایی چند گام به جلو است، پس به گزافه "طی الارض" نمیکنند و اهل معجزه و کرامات نیز نیستند. روزه گرفتن در باور ایرانی گناه است، زیرا آنها میدانند: ز نیرو بود مرد را راستی/ ز سستی کژی آید و کاستی

گفتار در آسیب شناسی یکی از مهمترین آک های [آهو، عیب] فرهنگ ایرانیان از همینجا سرچشمه میگیرد که چگونه دریوزگان یاور اهریمن [در باور ایرانیان پیش از اسلام]، به درویشان مرد خدا [در پس از اسلام] دگرگون جای شدند. از دیدگاه تبارشناسی واژگان، این تنها یک دگرگونی در واج های یک واژه نبود (تبدیل شدن "دریوزه" و "دریوش" به "درویش") بلکه جابجایی بنیادینی در اندیشه ی یک ملت معنی میداد. البته، رخداد والایش پایگاه درویشان از جایگاه پست به بالاترین جایگاه مینوی هاژه، در زمان یورش تازیان نیاغازید. این فرآیند کمینه، 300 سال دیرینگی داشت. مسیحیان که چندی بود در روم، پایگاه رسمی دولتی برای پراکندن آیینشان یافته بودند روی به ایران آورده (پیش از رسمی شدن مسیحیت در روم کنستانتین، ارمنیان مهرپریستار، مسیحی شده بودند)، آیینشان را بازگو میکنند. دین آنها در رویارویی با اندیشه ی ایرانی، گوشه گیری، زن نخواستن و روزه گرفتن را خیر میداند. اخلاقیات و میل به زیست در آنها جایی نه در روی زمین پاسخ داده میشود، و اینها همه با اندیشه ی ایرانی همستارند. "مانی" نیز با انبارش اندیشه های گنوستیکی، هندی و مسیحی با مینه های زرتشتی، آیینی نو می آفریند که در آن زهد و صوفی گری، با نبرد روشنایی و تاریکی آمیخته گشته است. اندیشه های صوفیانه، که در مغز ایرانی هیچگاه مجال راه یافتن نداشت؛ این بار آمیخته با خوراک فلسفه ایرانی [جنگ میان نیک و بد] به خورد باشندگان ایران میرود و اثر خود را نیز میگذارد. موبدان زرتشتی به وارون نیاکان دینیار خویش توانایی نواندیشی و پیرایش دین از خرافات را ندارند. آنها حتا معنی بسیاری از بخش های اوستا را نمیدانند، "کرتیر" موبدان موبد ایران در زمان "شاپور یکم و پسرانش"، افلاطونی مذهب است !! آیین های "پتت [توبه]" به اندیشه ی ایرانی راه یافته و قربانی کردن چون دوران پیش از زرتشت، باز، انجام میشود.

جوانانی که هزاران سالست پهلوانانه در آیین میترا، مردانه زیسته اند و دو هزاره است به پویایی و تلاش در راستای آیین مزدیسنا خو گرفتند، در همنشینی با صوفیان این خواردارندگان زمین، جنگ افزارهایشان را رها کرده، زمین را آباد نساخته، رزم و پادرزم را از یاد برده اند. اگر به صوفیان گفته شود جنگی در راه است، دشمن به میهن تاخته است، کاری کنید؛ خواهند گفت: جایگاه ما در لامکان است، اینجا نشد، جای دیگر، اما جنگ بی جنگ که بیزاری ما از هرگونه کنشی آمیخته به خون است. دو نمونه از صوفیان نام آشنا که اینگونه کرداریده اند، یکی"ابوسعید ابوالخیر" که در حمله ترکان به میهن اهوراییمان، دوستِ دزد بود و انباز کاروان، پولهای غارتیده شده ی مردم به دست ترکان را خرج خانقاهش کرده دم بر نمی آورد. همچنین "نجم الدین دایه" نویسنده ی کتاب مهم عرفانی "مرصادالعباد"، زن و فرزند را در یورش مغولان به جا میگذارد و فرار میکند. به هر روی، ایرانیان که پیوستگی میهنشان در درازای تاریخ، مدیون اندیشه ی کنشگر و کارایشان بود، در چنگال اندیشه ی صوفیانه، وادار شدند تا در برابر "تازیانِ مارخوار اهرمن چهره" سر فرود آورند.


مسعود اسپنتمان
انجمن گل سرخ
http://30min.mastertopforum.net/-vt348.html

نظرات

پست‌های معروف از این وبلاگ

فلسفه اُرُدیسم و ناگفته ها Orodism (@OrodismAtlantic) / Twitter

فلسفه اُرُدیسم و ناگفته ها Orodism (@OrodismAtlantic) / Twitter بازتاب هایی دیگر از کانال تلگرامی اُرُدیست نوشت دو توییت جهان خسروی (اُرُدیست) پس از رفع مسدودیت ناگهانی اکانتش از سوی توییتر ! توهین و حمله سلطنت طلبان در توییتر به استاد فیلسوف حکیم اُرُد بزرگ خراسانی و اُرُدیست ها آثار خوشنویسی استاد "طوبی برزگر" مزین به سخنان فیلسوف حکیم اُرُد بزرگ خراسانی (بنیانگذار فلسفه اُرُدیسم) بازتاب هایی از کانال تلگرامی اردیست نوشت Orodist Note بازتاب هایی دیگر از کانال تلگرامی اُرُدیست نوشت Posted: 11 Mar 2021 11:03 PM PST اُرُد بزرگ, orod , استاد فیلسوف حکیم ارد بزرگ خراسانی,  استاد ارد بزرگ ، واقعیت ارد بزرگ , اردیسم , طرفداران ارد بزرگ , طرفدار حکیم ارد بزرگ , بزرگترین فیلسوفان جهان, بزرگترین فلاسفه تاریخ , بزرگترین فیلسوف کیست؟ , سخنان ارد بزرگ ,ارد بزرگ یا شیطان بزرگ  , عکس نوشته سخنان لقمان حکیم ,  فیلسوف  , عکس حکیم ,  بهترین فیلسوف ,   تلفظ ارد  ,   دین  , خانواده بزرگ , شیروان , سخنان ارد  ,  سخن مشاهیر پیرامون حفظ محیط زیست , عکس عاݭقا...

30 Motivational Quotes from Orod the Great To Inspire You Today

به جای خود کم بینی و آرمان گریزی، پای در راه نهیم، که این تنها درمانگر دردهای زندگی است. فیلسوف حکیم اُرُد بزرگ خراسانی به سادگی، می توان آینده جوانان را از روی آرزوهایشان پی برد. فیلسوف حکیم اُرُد بزرگ خراسانی پیش نیاز رسیدن به دلیری و بی باکی، یافتن آرمان و خواسته ای هویداست. فیلسوف حکیم اُرُد بزرگ خراسانی زمانی می توانید کسی را از راهی بازدارید، که در آغاز، آرمانش را دگرگون ساخته باشید. فیلسوف حکیم اُرُد بزرگ خراسانی تنها کسانی از آرزوهای نیک جوانان واهمه دارند، که بر جایگاه خویش بیمناکند. فیلسوف حکیم اُرُد بزرگ خراسانی الگو و سرآمد شما در زندگی هر چه بزرگتر باشد، سرنوشت زیباتری در برابر شماست. فیلسوف حکیم اُرُد بزرگ خراسانی

فلسفه اُرُدیسم و ناگفته ها Orodism (@OrodismAtlantic) / Twitter

فلسفه اُرُدیسم و ناگفته ها Orodism (@OrodismAtlantic) / Twitter بازتاب فلسفه اُرُدیسم در کشور مجارستان The philosophy of Orodism in Hungary بازتاب فلسفه اُرُدیسم در کشور بوتان The philosophy of Orodism in Bhutan بازتاب فلسفه اُرُدیسم در کشور کوبا The philosophy of Orodism in Cuba بازتاب فلسفه اُرُدیسم در کشور کوزوو The philosophy of Orodism in Kosovo بازتاب فلسفه اُرُدیسم در کشور سوئد The philosophy of Orodism in Sweden بازتاب فلسفه اُرُدیسم در کشور اوکراین The philosophy of Orodism in Ukraine بازتاب فلسفه اُرُدیسم در کشور مجارستان The philosophy of Orodism in Hungary Posted: 18 Feb 2022 10:03 PM PST در این تایپیک نگاهی خواهیم داشت به بازتاب های اندیشه های فیلسوف حکیم اُرُد بزرگ خراسانی و فلسفه جهانی اُرُدیسم در کشور مجارستان آنچه در پی می آید از کانال تلگرامی اُرُدیست نوشت برداشت شده است : https://t.me/orodistnote In this typic we will look at the reflections of the ideas of The Philosopher Hakim Orod Bozorg Khorasani and the world philos...